MYŚL LOGICZNIE, LICZ PRAKTYCZNIE 2014/2015
OPIS INNOWACJI
Wiedza i umiejętności matematyczne pełnią w codziennym życiu istotną rolę. Użyteczność matematyki nabiera coraz większego znaczenia: ułatwia komunikowanie się, zdobywanie informacji i lepsze rozumienie wielu zjawisk. Matematyka może uczyć takich metod postępowania i rozumowania, które przenoszą się z sukcesem na wiele innych dziedzin życia. Jednocześnie matematyka jest tą nauką, która niejednokrotnie uznawana jest za najtrudniejszy przedmiot w szkole.
Stąd zrodził się pomysł na innowację „Myśl logicznie, licz praktycznie”, która ma na celu dostarczenie dzieciom wiedzy i wyrobienie umiejętności praktycznych, które uczeń będzie mógł zastosować w życiu codziennym.
Założeniem innowacji jest przeznaczenie w każdym dziale programowym przynajmniej dwóch godzin zajęć na tzw. „przydatność matematyki”, dzięki którym dzieci dowiedzą się jak zastosować opracowywany materiał w życiu codziennym. Dlatego innowacja zawiera tematy dotyczące następujących zagadnień: zakupy, remonty, oszczędności, planowanie wydatków, zagadnienia bankowe, czytanie map i planów.
Tematyka innowacji łączy się z przeżyciami dzieci, i odzwierciedla ich zainteresowania. Zakładamy, że nasze dzieci poczują się pewniej w otaczającej ich rzeczywistości, będą osiągać lepsze wyniki ze sprawdzianów i konkursów matematycznych.
- Cel ogłówny
Utrwalenie poznanych pojęć i umiejętności matematycznych.
- Cele szczegółowe:
- popularyzowanie matematyki wśród uczniów, wyposażenie ucznia w umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej
-rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych, pogłębianie wiedzy z tej dziedziny oraz postawy dociekliwości
-zachęcanie uczniów do podejmowania samodzielnej pracy nad rozwiązywaniem i tworzeniem zadań tekstowych oraz gier matematycznych
-kształtowanie umiejętności prowadzenia dyskusji
-rozwiązywanie problemów matematycznych w sposób twórczy i niekonwencjonalny
-rozbudzanie motywacji do nauki matematyki, uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie
-uczenie przełamywania własnych zahamowań i promowania rezultatów własnej pracy, autoprezentacja
-rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, skutecznej komunikacji, umiejętności partnerskiego w niej funkcjonowania
-pobudzanie optymizmu i motywacji do kolejnych działań, szukanie radości w pracy i nauce
-rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesów
-przygotowanie do sprostania wymaganiom podczas przekraczania bariery przejścia z I etapu kształcenia do II etapu kształcenia
-stosowanie technologii informacyjnej.