PODRÓŻE PO EUROPIE

 

W roku szkolnym 2014/2015 uczniowie klas III będą realizowali innowację pedagogiczną „Podróże po Europie”, która jest zgodna z Podstawą Programową z 23.12.2008r. i zawartymi w niej treściami nauczania. Innowacja jest rozszerzeniem i wzbogaceniem programu „Szkoła na miarę” w zakresie edukacji społecznej i przyrodniczej.

 

Nowatorstwo wdrażanego programu polega między innymi na poszerzeniu wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej o treści wykraczające poza podstawę programową; wdrażaniu do korzystania z wielu źródeł informacji, m.in. technologii informacyjno - komunikacyjnej; ciekawej alternatywie dla innych form spędzania wolnego czasu.

 

Obecnie w edukacji wczesnoszkolnej zakres poznawania kultury państw europejskich jest realizowany w minimalnym stopniu. Wprowadzając innowację chcemy, żeby nauka była dla uczniów przyjemnością i zabawą, dzięki której poszerzą swoją wiedzę o innych krajach Europy. Poznawanie państw, ich tradycji i kultury z wykorzystaniem różnych źródeł informacji będzie sposobem na rozwinięcie zainteresowań kulturą europejską.

 

Realizacja założeń innowacji odbywać się będzie w czasie jednej dodatkowej godziny zajęć w tygodniu lub czterech godzin w dzień wolny od zajęć dydaktycznych (sobota) raz w miesiącu, w zależności od potrzeb i możliwości uczniów.

 

Autorkami innowacji są: nauczyciele klas trzecich: Małgorzata Olbryś, Beata Janiszek, Beata Sokolnicka, Joanna Chmielewska, Beata Górecka.

 

 

 

 


NASZE DZIAŁANIA



ABC innowacji Podróże po Europie

 

galeria

 

p1440751.jpgOd września 2014 r. uczniowie klas trzecich realizują program innowacyjny  Podróże po Europie. W każdym miesiącu dzieci pogłębiają wiedzę o wybranych krajach, ich położeniu geograficznym, zabytkach, wybitnych postaciach i daniach regionalnych. Zdobyte wiadomości i umiejętności uczniowie zaprezentowali 29 kwietnia 2015r. na uroczystości podsumowującej działania innowacyjne.


Przybyłych gości w tematykę spotkania wprowadziła piosenka Europo witaj nam. Następnie pani dyrektor Agnieszka Mackiewicz serdecznie przywitała rodziców i przedstawicieli lokalnych władz. Pani Beata Janiszek przedstawiła założenia programu innowacyjnego realizowanego w klasach trzecich.


Europejski pociąg wyruszył z Polski, odwiedził Niemcy, Włochy, Francję, Wielką Brytanię, Hiszpanię, Grecję, Danię i Holandię. Naszej podróży towarzyszyła multimedialna prezentacja. Uczniowie przedstawili ciekawe informacje dotyczące poszczególnych państw. Przy dźwiękach muzyki Chopina mogliśmy odwiedzić najpiękniejsze zakątki naszego kraju,  przenieść się w świat baśni Andersena i braci Grimm, zobaczyć duńskie Ogrody Tivoli i Park Legoland. Podziwialiśmy kolekcję paryskiej mody na sezon „Wiosna - Lato 2015″. Dodatkową atrakcją była hiszpańska corrida i flamenco w wykonaniu uroczych tancerek.


W romantyczny nastrój wprowadziła nas włoska piosenka Felicita, „chłopaki z Liverpoolu” próbowali porwać publiczność do zabawy, a greckie klimaty poczuliśmy podczas tańca Zorby.


Naszą wyprawę zakończyliśmy wspólnym zaśpiewaniem piosenki Świat to wielka tajemnica i poczęstunkiem w postaci pizzy, którą upiekły panie ze szkolnej stołówki.


Program opracowały i przygotowały wychowawczynie klas III:

p. Małgorzata Olbryś

p. Beata Janiszek

p. Beata Górecka

p. Joanna Chmielewska

z udziałem p. Moniki Paluszek i p. Katarzyny Milewskiej



„Poznajemy kraje europejskie”.


27 września 2014r. uczniowie integracyjnej klasy trzeciej z dużym   zaangażowaniem realizowali zagadnienie innowacyjne „Polska w Europie”.
Podczas pierwszego spotkania, trzecioklasiści mieli możliwość poszerzenia treści programowych o nowe wiadomości i terminologię z zakresu edukacji przyrodniczej i społecznej. Dzieci poznały położenie geograficzne naszego kraju, kulturę, najważniejsze zabytki, sławne postaci, dania regionalne. Bardzo duża ilość ćwiczeń została poświęcona orientacji kierunkowej podczas studiowania map Europy i Polski.

 

Dzieci zaznajomiły się z polskimi symbolami narodowymi, z podziałem administracyjnym Polski, zapamiętały największe miasta, główne rzeki, jeziora, góry. Na atrakcyjność zajęć wpłynęła również duża ilość zgromadzonych pomocy dydaktycznych, tj. popularno-naukowych książek i albumów z różnych regionów naszego kraju oraz prezentacja pamiątek przywiezionych z wycieczek i wakacji.

 

Pod koniec zajęć, każde dziecko wykonało płaskorzeźbę symbolizującą  „Mapę Polski - ukształtowanie powierzchni”. Wszystkie prace zostały wyeksponowane na wystawce klasowej poświęconej działaniom innowacyjnym.

 

W dniach 18 października  i 8 listopada 2014 r.  dzieci realizowały kolejne zagadnienia innowacyjne takie jak: „W ojczyźnie braci Grimm” poznając położenie, kulturę i obyczaje Niemiec; „W świecie wiatraków i tulipanów” - Holandię.

 

W sobotnie przedpołudnia (raz w miesiącu), pobyt trzecioklasistów w szkole na zajęciach innowacyjnych jest ciekawie zagospodarowany.  Stanowi  alternatywną formę spędzenia wolnego czasu, poświęconego rozwojowi intelektualnemu uczniów. Aktywne korzystanie z wielu źródeł informacji, swobodne wypowiedzi uczniów, różnorodność ćwiczeń w dostosowanym dla każdego tempie, sprzyja rozwojowi zainteresowań przyrodniczo-geograficznych.

 

Beata Janiszek

podraae-po-europie-zdjacia-kopiapodraae-po-europie-zdjacia-kopia1podraae-po-europie-zdjacia-kopia2